11 May 2008

Jika ada orang bertanya pada aku - apa pengorbanan terbesar ibu kepada anda?


Jawapan aku:
Membesarkan aku dan adik-adik sebagai seorang ibu tunggal. 12 years and still kicking!


Aku masih ingat dengan jelas lagi malam-malam membuat menguli dan mengelim karipap, memotong cili kering untuk dibuat sambal nasi lemak, membungkus kuih koci...suatu zaman di mana aku sendiri sering menjadi Mahatma Gandhi di sekolah, bukan sebab berdiet, tapi nak kumpul duit beli buku rujukan dan latih tubi PMR & SPM.

Zaman yang nostalgik dan terlalu priceless. Cukup untuk mengajar aku bahawa kesusahan itu sebenarnya suatu nikmat yang tidak diketahui hikmahnya.

Terima kasih, Ibu!

Doa aku hanya satu: semoga aku diizinkan tuhan agar dapat membalas semua kebaikan Ibu, selagi hidup dan selagi terdaya.

No comments: