05 November 2015

TTC - Apa yang dah dibuat?

Setelah keguguran kedua pada Okt 2013, aku masih ber-TTC sehingga sekarang.

Cakap pasal treatment untuk TTC ni, tak banyak yang kitorang dah buat. Pernah jugak terfikir untuk cuba di LPPKN, jimat sikit. Tapi bila memikirkan temujanji mungkin ambil masa & suami aku pulak seaman yang tak selalu balik darat, agak mencabar di situ.

Ini adalah sejarah treatment aku yang tak seberapa (huhuhu).

Gynae 1 - April 2014. Dr Zamri, DEMC. Mendiagnos aku PCOS kerana hormon aku tak stabil. Sempat buat ujian darah FSH, LH & prolactin & makan metformin. Beliau bagus. Tak sambung treatment sebab nak cari doktor wanita & nak berdiet.

Gynae 2 - April 2014. Dr Siti Mariam, Salam Medical. Second opinion yang menghampakan. Dengan tak scan aku pun, beliau suruh aku makan supplement 4Life Transfer Factor.

Gynae 3 - Okt 2015. Dr Fazlina, Hospital Islam Az Zahrah. Aku tak tahu pun kalau nak buat TVS kena buang air kecil terlebih dahulu. Hasilnya, beliau tak nampak ovari aku, walaupun beliau buat scan ultrasound abdomen jugak. Selepas sesi soaljawab sejarah semua, aku diberi pilihan: nak makan clomid dulu atau nak buat ujian? Aku pilih clomid, yang perlu dimakan ketika CD2 hingga CD5, 100mg. Tak sambung treatment dengan beliau kerana aku akhirnya buat keputusan nak berjumpa dengan gynae 4, seorang pakar fertiliti yang terkenal di Malaysia.

No comments: