26 February 2008

Terlebih prihatin

Pilihanraya dah dekat. Maaf, aku masih lagi belum berminat untuk turun mengundi buat penggal ini. Kali terakhir aku mengundi dulu adalah sewaktu pilihanraya universiti yang dilakukan secara paksa rela. Haha.

Sesi makan tengahari semalam yang menyaksikan cukup korum adik-beradik aku, antara lain membincangkan isu-isu politik dan sosial semasa [ya, kami berbicara mengenai banyak benda ketika makan, tiada yang aneh di sini]. Adik-adik aku - yang dah cukup umur juga memilih untuk tidak mengundi.

Satu benda yang aku perasan [dari dulu sampai sekarang] tatkala perbincangan santai itu ialah tidak dapat tidak dari menyentuh isu-isu perkauman. Senang cerita, suka sangat mengutuk/memperlekeh kaum bukan Melayu = racist.

Contoh ayat - "Barang-barang naik harga ni Cina punya pasal lah sebab diorang yang conquer market…bla bla bla".

Lagi satu – "Keling ni time-time Maghrib dia pun sibuklah dok klentung klentang" [merujuk kepada bunyi loceng sembahyang penganut agama Hindu].

Banyak lagi sebenarnya.

Dan tengahari semalam, terlalu banyak racism berlaku. It just happens all the time sehinggakan aku bosan, malas nak bertekak dan hanya berdiam diri. Benda alah yang pada pendapat aku, patutnya dah lama mati. Kita merdeka 50+ tahun dah kan?

Aku sedar aku dah banyak membelakangkan racism dan masih berusaha dari masa ke semasa. Aku bekerja dan berkawan dengan ramai golongan bukan Melayu. Best friend aku dulu Seetha, Foo Chiah Chern, Alicia Kok [just to name a few]. Malah bos terbaik aku setakat ini berbangsa Cina dan dia tidak pernah melayan aku seperti bangsat.

Aku tak nak sebut perihal kaum-kaum lain juga mengutuk kaum Melayu = sama saja. Bukan ke kita perlu melihat diri sendiri dulu?

Jadi aku membuat kesimpulan bahawa Melayu yang hanya reti bergaul dalam kelompok Melayu saja mempunyai kebarangkalian menjadi racist yang lebih tinggi. Dan sukar dikikis.

Sungguh bahaya untuk Wawasan 2020 dan Islam Hadhari.


***


Tanpa aku sedari, aku makin membenci untuk menyertai apa-apa family gathering, terutamanya pihak sebelah ibu aku. Perasaan benci itu makin kuat apabila baru-baru ini aku menyertai rombongan pertunangan sepupu lelaki aku di PJ.

Hanya kerana dua soalan yang berkaitan dengan perkara berikut: kahwin dan kereta.

Kerap kali juga aku mengambil sikap tak peduli di atas pertanyaan mereka yang begitu annoying itu [padahal dalam hati "Pergilah mampus!"]. Haih. Nampaknya macam tak berjaya je….

Mungkin dah tiba masanya aku menghindari mereka. Dan menjadi lebih anti-sosial. Cewah!

No comments: