02 November 2011

Nilai Persahabatan

Pepatah Melayu sering menyebut: berkawan biar seribu. Maaf, aku tak pentingkan kuantiti.

Dalam usia ini, aku nyata sekali tak punya ramai sahabat. Yang dipercayai. Bersahabat dan hilang sahabat juga biasa bagi aku sejak zaman sekolah, zaman uni dan alam pekerjaan lagi. Hilang sahabat bukan kerana permusuhan tetapi kerana dah lost contact seperti pindah sekolah, berkahwin [kerana suaminya cemburukan aku, serius!], dapat kerja baru, ada nombor telefon tapi hilang pulak dan macam-macam lagi. Mereka semua adalah antara insan terbaik yang pernah hadir dalam hidup aku. Alhamdulillah.

Dua minggu lepas, sahabat yang sepatutnya menjadi pengapit aku telah memberitahu yang dia tak dapat hadir ke majlis aku. Katanya, cuti rehat tak cukup. Dan aku diminta untuk cari pengganti ASAP.

Aku faham dengan rutinnya yang perlu bekerja di hari minggu dan pada awal bulan yang sama, dia ke Bandung. Tapi atas logik apakah sampai satu hari pun tak dapat nak spare cuti untuk majlis aku? Apakah dia sedar atau tidak yang ini adalah majlis perkahwinan aku? Bukannya majlis jamuan hari raya/house warming/jamuan hari jadi. Cuba korang bayangkan betapa remuk perasaan aku?

Kepercayaan aku kepadanya sekali lagi runtuh apabila Allah telah gerakkan akal aku untuk masuk ke FB. Di sana aku melihat coretan dinding dia dan seorang lagi sahabat yang mengajaknya ke Bali. And surprise...! Dia boleh mengatakan yes, tapi selepas bulan Julai. Celaka apakah?

Aku boleh maafkan kau. Setelah apa yang terjadi, ternyata kau tidak worth untuk aku ambil peduli, fikirkan dan apalagi disayangi.

Sebagaimana pernah aku fikir yang - sahabat memang datang dan pergi.

No comments: