01 November 2011

We are what we believe and value

Sabtu lepas yang sepatutnya hari lepak aku, menjadi paksa-rela berkursus motivasi. Sadis bukan? Haha. Tapi taklah se-sadis tahun lepas yang terpaksa berkursus di minggu kedua Aidilfitri >_<

Kursus tu cerita pasal Emotional Quotient [EQ] / kepintaran emosi oleh kaunselor Shamsul Bahrain Haron . Aku pernah dengar terma ni tapi tak pernah berkesempatan untuk mengkajinya.

OK. Aku perlu jot beberapa perkara dalam bentuk point supaya aku tak lupa, inshaallah [kerana menurut Encik Shamsul, untuk sesi seperti ini biasanya kita akan hanya ingat dalam tempoh 24 jam saja!].

1. Berbeza dengan intelligence quotient [IQ] yang mengukur keupayaan kognitif manusia, EQ sebaliknya adalah kepintaran manusia dalam menangani/mengurus emosi ke arah perkara yang memberi manfaat kepada dirinya, keluarga, organisasi, masyarakat mahupun sejagat. Ini kefahaman aku, untuk lebih lanjut sila google :)

2. Ada satu bahagian dalam ceramah beliau yang membuatkan hati ini tersentuh. Beliau bercerita bagaimana cara-cara merotan pelajar. OK gini. Tangan yang merotan tak boleh diangkat sampai nampak ketiak, sebelum merotan beliau ucapkan sesuatu yang camni "saya rotan kamu sebab kamu dah buat salah, saya sayangkan kamu, jadi, dengan hukuman ini saya harap kamu jadi manusia yang lebih baik" dan piaappp! Terus beliau peluk pelajar sejurus merotan [yang ketika itu pelajar pasti akan menangis], pelajar diminta duduk & minum.

Point beliau = walau bagaimana marah sekalipun, marah lah dengan kasih sayang dan jangan sekali-kali marah dengan kebencian dan penghinaan.

3. Dunia kini bukan pada IQ semata. Dan EQ pula bukan lah perkara baru. Siapa tahu, mungkin ibubapa kita juga ber-EQ tinggi dengan membesarkan anak-anak yang berkelulusan universiti, berjawatan bagus dan berkhidmat kepada masyarakat?



4. Memang pernah terfikir yang kerja aku adalah sesuatu yang baik. Self motivation chewaahhh! Walaupun aku sedar ramai di luar sana memandang kerjaya ini takde class. Semasa sesi tu, Encik Shamsul berkata perkara yang sama! See, bermatlamat baik ke atas tugas dan amanah akan jadi sesuatu yang mendorong, inshaallah.

5. Hidup ini penuh dengan pilihan. Semua perkara yang terjadi adalah atas pilihan kita sendiri. Dan kita juga perlu lah belajar menghormati pilihan orang lain.

6. Hidup yang tiada dugaan ibarat manusia yang mati. Apa yang ada pada kita hari ini [baik atau buruk] semuanya dari Allah SWT. Maka janganlah kita terlalu menyesal jika diuji, sebaliknya kita redha dan move on.

7. Jangan takut perubahan dan keluar dari zon selesa. Siapa tahu, mungkin kita menjadi manusia yang lebih cemerlang?

8. Emosi marah biasanya datang dengan pantas dan tanpa dipinta. Untuk minit yang seterusnya [dalam keadaan marah itu], terpulang kepada kebijaksaan kamu untuk mengawalnya.

9. Jadi lah manusia yang empati, bukan simpati yakni memahami masalah/kesukaran orang lain dan berusaha membantu menyelesaikannya.

No comments: