24 October 2008

Lu Pikir Lah Sendiri, Dol

Ada satu artikel dalam The Sun dulu berkenaan dengan pendidikan, pekerjaan dan ekonomi. Saja je nak kongsi dengan korang sebab apa yang ditulis itu bersifat eye-opener.

Aku sangat setuju dengan hujahan yang telah diboldkan berikut:

In Malaysia, there is an unhealthy trend among secondary school leavers to enroll in certain popular (or common) courses like IT, Business, Accounting, Engineering, Law, and Medicine. No doubt these courses are considered "critical" to a developing nation like Malaysia, the economy of the future is a diversified economy of ideas, a creative economy that will transcend the conventional 20th Century business-commerce paradigm.

Aku graduan IT. Jujurnya aku memilih course IT dulu sebab aku gila Internet [aku agak ketinggalan, baru kenal Internet sekitar tahun 1999]. Ironinya, tak pernah sekali pun aku berpengalaman kerja dalam bidang IT e.g. programmer ke, juruanalisa sistem ke. Itu belum campur dengan minor aku dalam multimedia. Kalau ikutkan aku boleh je jadi webmaster, animator or even 3D maker. Tapi aku tak memilih jalan itu sebab tak yakin. Tak yakin, tak ada bakat dan tak ada passion yang mendalam. Berdasarkan pengamatan dan pemerhatian aku, memang ramai graduan IT yang lari bidang. Bukan kata IT saja tapi juga kursus-kursus lain macam Sains Politik, Pengajian Melayu, Usuluddin dan lain-lain [aku sentuh IT pasal aku budak IT, kononnya]. Kursus IT bak kata Ayah - dah saturated. Penawaran banyak, permintaan sikit. Bidang R&D IT kita masih sempit dan banyak bergantung kepada negara-negara Asia lain seperti Jepun, Korea, China & India. Atas faktor itu juga banyak firma IT mengambil pendekatan yang selektif dalam merekrut pekerja baru. Lazimnya pekerja berpengalaman akan diberi keutamaan sedangkan fresh graduate [mungkin] menjadi last resort.

Malaysian universities are seen to be producing graduate manpower and not nurturing talent and building intellectual capital.

Macam mana nak menjaga dan memelihara bakat kalau asyik pentingkan huruf-huruf A, B, C, D, E dan mungkin F? Macam mana nak membangun modal insan kalau kita masih memandang pelajar aliran sains tu lebih gah daripada pelajar aliran sastera?

Due to its outmoded and ever-changing education policies, the displacement of English, poor research culture, the inherent lack of meritocracy and race-based policies; many talented Malaysian academicians and graduates have chosen to work and contribute to the economy of countries like Singapore, China, South Korea, India, the Gulf states, the US and the EU.

Walaupun penulis artikel ini seorang felo penyelidikan di Singapura yang mungkin dianggap bias, hujah ini sangat benar. Hatta di universiti pun banyak budaya "copy-and-paste" [aku pernah buat dulu dan kemudiannya menyesal!] daripada menggalakkan pemikiran luar kotak. Nak cakap pasal polisi berasaskan kaum tu isu yang tak akan berakhir. Tengoklah bila ada cadangan kuota untuk bukan Bumiputera di UiTM, berduyun-duyun pelajar yang terpaksa ponteng kelas untuk sertai demo. Politik. Heh.

Kadang aku terfikir: kenapa orang kita [baca: Melayu] susah dan takut sangat nak bersaing secara sihat? Perlukah kita dimanjakan sampai kiamat?

No comments: