08 October 2008

Malam kelmarin, aku tertonton satu muzikal di TV1, satu saluran yang jarang aku follow. Tengok pun sebab ada sketsa ala zaman P. Ramlee.

Tak sangka pulak ia sebenarnya rancangan muzikal raya kolaborasi Malaysia-Singapura.

Yelah, di sebalik lambakan sampah-sarap rancangan hari raya. Kau tau lah kan....cerita-ceriti airmata Syawal anak derhaka cum anak dah lama tak jenguk mak bapak di kampung, laki bini bergaduh nak balik kampung masing-masing, muzikal bodoh AF yada yada yada.

Okay, balik pada cerita muzikal TV1 tadi. Bukan apa, rancangan tu biasa saja selain dari melihat fesyen tradisional lelaki Singapura. Hurm....agak berlainan sikit daripada kita. Sarat juga bila aku tengok lelaki mengenakan baju Melayu ber-overcoat dan bersongkok songket tinggi, lebih tinggi dari yang Alm. TAR pernah gayakan! Aku wonder kalau-kalau begitulah fesyen lelaki Singapura ketika beraya.

Momen terbaik aku kira bila duo Taufik Batisah dan Hady Mirza melagukan "Lambaian Aidilfitri" [alah lagu yg Jamal dan Saleem nyanyi tu lah!]. Satu, sebab lagu ini dinyanyikan dengan iringan piano saja [pianist Iskandar Mirza Ismail]. Dua, sebab aku tak pernah tonton Jamal dan Saleem berpadu suara untuk lagu ini di TV. Tiga, sebab vokal Taufik dan Hady tak kurang soulfulnya.

Gerek seh.

No comments: