09 January 2008

Dalam keterujaan menyambut ahli keluarga baru, aku terfikir...

Bosan betul semenjak TV di rumah rosak. Punca: main PS2 24-jam [maaf, aku exxagerate saja tapi diorang memang layan games lama nak mampus]. Tulah, dulu masa TV tengah elok, aku asyik mengkritik rancangan-rancangan bodoh yang ditayangkan. Kan dah merajuk TV tu. Ahaha!

Aku memang perasan yang aku ni suka mengkritik. Maksud di sini hurm, mungkin idea/konsep seseorang atau sesuatu. Tetapi tidak bab-bab fizikal manusia dan kalau boleh aku elakkan mengkritik moral insan lain. Sebab – satu yang aku perasan, jika kita mengutuk/mengkritik/mengumpat [apa-apa yang berkaitan dengannya] orang, apa yang dikutuk/dikritik/diumpat itu akan terjadi atas diri kita. Kira karma lah. Untuk mengingatkan pada aku jugak yang mana manusia ini tidak sempurna dan tak seharusnya aku mengata mereka.

Jadi sekarang, aku rasa aku lebih banyak berfikir dan self-digest dengan kejadian dan manusia di sekeliling aku. Baru aku faham betapa baiknya jika tidak mempunyai prasangka terhadap mereka Dan betapa pentingnya bersifat toleran dan memahami antara satu sama lain. Yang ini – aku banyak diinspirasikan oleh rakan-rakan yang aku sayangi….dan Yasmin Ahmad.

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU HIJRAH….[di mana adik aku akan menyambutnya dengan sebuah pernikahan].


Good luck, Aman.

No comments: